Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když nevíme, za co platíme... a stydíme se přiznat si to

23. 05. 2013 12:15:00
Účty za elektřinu, plyn, teplo, teplou vodu. Nebo třeba "obyčejná" životní pojistka (a k ní přiložené pojistné podmínky) či smlouva o půjčce. Papíry, které dříve či později vstoupí do životů zřejmě většiny z nás. Jsou to vlastně svého druhu účtenky či stvrzenky, podobně jako to, co obdržíme od pokladní po nákupu potravin nebo od autoservisu po opravě svého vozidla. I zde platíme za nějakou službu, komoditu, a často se přitom nejedná o částky v rodinném rozpočtu zanedbatelné. Přesto je zřejmé, že "stvrzenky" za finanční a energetické produkty, spotřebitelské výdobytky konkurenční tržní ekonomiky, jsou v něčem jiné. Nechceme je studovat. Děsí nás svou složitostí. A stydíme si to přiznat.

Odjedeme-li ze servisu s pětimístnou částkou na faktuře za opravu motoru, bolí nás to, ale celkem víme, za co platíme a útěchou je nám fakt, že opět můžeme svým autem jezdit. Rovněž si - podobně jako u potravin v obchodě či u lihovin v hospodě - můžeme cenu toho, za co platíme, relativně snadno porovnat a propříště si třeba po úvaze vybrat pro opravu servis jiný. A konečně, tyto položky se do našich financí nedostávají tak, že nás někdo k nákupu té či oné služby či zboží přemlouvá (na ulici, ve dveřích bytu, po telefonu).

Co však oproti tomu víme o struktuře ceny za teplou vodu či elektřinu? Máme alespoň rámcovou představu o tom, co za svou platbu dostáváme? Umíme si porovnat konkurenční nabídky distributorů elektřiny či se zorientovat ve faktuře za teplo? Rozumíme dobře tomu, proč si platíme svá investiční životní pojištění, abychom po dvou letech, kdy jej chceme ukončit, nenašli na svém "účtu" ani korunu? Všímáme si ve smlouvách s lichváři vždy důsledně toho, jaké budou důsledky toho, když byť i jen jednou jedinkrát pošleme splátku úvěru o den či dva později? Jsme srozuměni s tím, proč a kolik zaplatíme, když budeme chtít předčasně doplatit svůj leasing či hypotéku?

Odpovíte-li si na některou z uvedených otázek vrtěním hlavy, nestávají se z vás tím rozhodně žádní exoti, ale naopak zcela běžní, iracionálně se chovající spotřebitelé. Z hlediska (neo)klasické ekonomické teorie anomální bytosti, v řeči národních statistik exekucí a osobních bankrotů (a následně v položkách sociálních výdajů veřejných rozpočtů) však takřka již standardní subjekty. Proč tomu tak je? Opouští český občan brány svých škol skutečně tak finančně negramotný, aby si nedokázal rozumně vyhodnocovat důsledky svého nákupního rozhodování? Nebo to sice dokáže, ale je líný to dělat? Obojí je zřejmě pravda, stejně jako smutný fakt, že řada z nás se občas upíše k nečemu, co vlastně ani nechce. Buď proto, že nedokáže odrazit nátlak a manipulaci prodejce, nebo proto, že má ostych si přiznat, že věci nerozumí a žádat srozumitelné vysvětlení.

---

"Pane Nováku, máme tady pro Vás jakožto dlouholetého klienta naší pojišťovny mimořádnou nabídku. Investiční životní pojištění. Vy jste o tom ještě neslyšel? Co je pojištění, to přece všichni víme, ne? No a toto je takové pojištění se spořením. Takové lepší spoření. Kdo by dneska nespořil na horší časy, že? To snad jenom nezodpovědný člověk. Což vy samozřejmě nejste, haha. Určitě na tom vyděláte! Že jde trh poslední dobou dolů? No to je pravda, ale to znamená, že teď už musí přece jít jen nahoru, ne? Takže mi jen tady podepište, že jsem vám vše vysvětlil, víc vás zdržovat nebudu. Přeci jen, čas jsou peníze, viďte, haha. Tak nashledanou."

---

Smyšlená konverzace pojišťovacího agenta a zákazníka, pro dnešní dobu a svět finančních služeb však, jak lze dohledat, vůbec ne ojedinělá. Je otázkou, co s tím vším dělat. Možnosti jsou v zásadě dvě. Uvěřit obchodníkům, že vzdělaný a informovaný zákazník je to, po čem oni touží, a nechat tedy péči o naše blaho jen na nich. Obrátit se na svého (provizně placeného?) finančního rádce. Nebo nechat působit poučky o tom, jak je každý svého štěstí (a tedy i neštěstí) strůjcem a jak neznalost (nejen zákona) neomlouvá... Anebo se přece jen - přes jistý ostych a skepsi z toho, že "opět něco regulujeme" a s vědomím toho, že každá ochrana spotřebitele musí také mít své meze - pokusit o vytvoření rozumných pravidel, které při dané úrovni naší finanční gramotnosti ohlídají ty největší excesy, které, jak víme, nakonec nebolí jen ty, kterých se původně bezprostředně dotýkají...

Autor: Jan Urbanec | čtvrtek 23.5.2013 12:15 | karma článku: 10.52 | přečteno: 701x

Další články blogera

Jan Urbanec

Česko bude uprchlíky přijímat

Česko možná uprchlíky přece jen začne brzy přijímat. Ty Evropany, kteří budou nuceni utéct před soustavným strachem o život svůj a svých rodin v těch zemích EU, které jim to základní lidské bezpečí zajistit nedokážou.

21.6.2017 v 0:35 | Karma článku: 32.35 | Přečteno: 1108 | Diskuse

Jan Urbanec

Reflexe Reflexu

Časopis Reflex ve svém nejnovějším vydání investoval celých 24 svých stran do "speciálu" o politické krizi. Na tomto prostoru se však bohužel opět zvládl věnovat jenom dvěma fenoménům - Zemanovi a Babišovi. Ostatní jako by nebyli.

18.5.2017 v 11:40 | Karma článku: 26.89 | Přečteno: 903 | Diskuse

Jan Urbanec

Proč si nevsadit na Michala Horáčka

Řádky níže nejsou vyjádřením přání, aby se pan Michal Horáček nestal příštím prezidentem Česka (a rovněž ne tím, aby jím zůstal prezident současný). Jsou jen vyjádřením názoru, proč budou šance MH uspět ve volbě zřejmě jen malé.

29.12.2016 v 13:37 | Karma článku: 30.22 | Přečteno: 1583 | Diskuse

Jan Urbanec

Šmejdi ve finančních službách (aneb proč potřebujeme chránit spotřebitele)?

Pro organizátory předváděcích akcí zaměřených na seniory se v češtině vžilo slovo „šmejdi“. To přiléhavě vyjadřuje povahu podnikání, o které v takovém případě jde. Proč se takovému byznysu tolik daří? A kde jinde se s ním setkáme?

25.5.2016 v 17:20 | Karma článku: 16.82 | Přečteno: 778 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Zuzana Palečková

Daj-li medaili?

Ale dajli, jenže to není jen tak. Dotyčný musí splňovat určitá kritéria, a ne ledajaká. To by si mohl myslet kdekdo, že do toho bude smět kafrat! Na to jsou jinší páni a hlediska úplně speciální, to přenechme jiným, povolanějším!

25.6.2017 v 23:12 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 47 | Diskuse

Jakub Zeman

Pane Lavičko, tohle se vám nepovedlo

Musím se přiznat, že patřím mezi fanoušky trenéra Lavička. Stejně jako on si myslím, že slušnost není slabost a jeho konce ve Spartě jsem nepochopil. Ale na právě probíhajícím šampionátu mě zklamal a výsledek padá na jeho bedra.

25.6.2017 v 16:50 | Karma článku: 23.90 | Přečteno: 844 | Diskuse

Pavel Kamas

Nemám rád cyklisty ...

... nebo něco podobného si dnešního odpoledne pomyslel onen trpělivý muž středního věku. Budiž jeho myšlenky vryty do zlata.

25.6.2017 v 14:51 | Karma článku: 16.82 | Přečteno: 1385 | Diskuse

Michal Blahout

Dehumanizace a islám

Dehumanizace, česky též znelidštění, je jev (proces), který způsobuje, že jsme schopni se dopouštět ohavností, jako jsou genocidy a holokaust.

25.6.2017 v 14:27 | Karma článku: 28.22 | Přečteno: 660 | Diskuse

Petr Bajnar

300 let Svobodných zednářů

Slovo „esoterika“ vzbuzuje v současnosti u řady lidí pocit něčeho iracionálního a fantasmagorického.

25.6.2017 v 14:15 | Karma článku: 11.33 | Přečteno: 240 | Diskuse
Počet článků 40 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1722

Rodilý Ostravák, toho času pražská naplavenina, celkově hrdý Čech. Už ne svobodný, a naštěstí ještě ne rozvedený. Obdivovatel mimořádných lidských výkonů, projevů dobrosrdečnosti a přírodních krás. Služebník státu.

Seznam rubrik

Oblíbené blogy

Napište mi

Vzkaz autorovi


Zbývá 1000 znaků.


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.


více


Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.