Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Když nevíme, za co platíme... a stydíme se přiznat si to

23. 05. 2013 12:15:00
Účty za elektřinu, plyn, teplo, teplou vodu. Nebo třeba "obyčejná" životní pojistka (a k ní přiložené pojistné podmínky) či smlouva o půjčce. Papíry, které dříve či později vstoupí do životů zřejmě většiny z nás. Jsou to vlastně svého druhu účtenky či stvrzenky, podobně jako to, co obdržíme od pokladní po nákupu potravin nebo od autoservisu po opravě svého vozidla. I zde platíme za nějakou službu, komoditu, a často se přitom nejedná o částky v rodinném rozpočtu zanedbatelné. Přesto je zřejmé, že "stvrzenky" za finanční a energetické produkty, spotřebitelské výdobytky konkurenční tržní ekonomiky, jsou v něčem jiné. Nechceme je studovat. Děsí nás svou složitostí. A stydíme si to přiznat.

Odjedeme-li ze servisu s pětimístnou částkou na faktuře za opravu motoru, bolí nás to, ale celkem víme, za co platíme a útěchou je nám fakt, že opět můžeme svým autem jezdit. Rovněž si - podobně jako u potravin v obchodě či u lihovin v hospodě - můžeme cenu toho, za co platíme, relativně snadno porovnat a propříště si třeba po úvaze vybrat pro opravu servis jiný. A konečně, tyto položky se do našich financí nedostávají tak, že nás někdo k nákupu té či oné služby či zboží přemlouvá (na ulici, ve dveřích bytu, po telefonu).

Co však oproti tomu víme o struktuře ceny za teplou vodu či elektřinu? Máme alespoň rámcovou představu o tom, co za svou platbu dostáváme? Umíme si porovnat konkurenční nabídky distributorů elektřiny či se zorientovat ve faktuře za teplo? Rozumíme dobře tomu, proč si platíme svá investiční životní pojištění, abychom po dvou letech, kdy jej chceme ukončit, nenašli na svém "účtu" ani korunu? Všímáme si ve smlouvách s lichváři vždy důsledně toho, jaké budou důsledky toho, když byť i jen jednou jedinkrát pošleme splátku úvěru o den či dva později? Jsme srozuměni s tím, proč a kolik zaplatíme, když budeme chtít předčasně doplatit svůj leasing či hypotéku?

Odpovíte-li si na některou z uvedených otázek vrtěním hlavy, nestávají se z vás tím rozhodně žádní exoti, ale naopak zcela běžní, iracionálně se chovající spotřebitelé. Z hlediska (neo)klasické ekonomické teorie anomální bytosti, v řeči národních statistik exekucí a osobních bankrotů (a následně v položkách sociálních výdajů veřejných rozpočtů) však takřka již standardní subjekty. Proč tomu tak je? Opouští český občan brány svých škol skutečně tak finančně negramotný, aby si nedokázal rozumně vyhodnocovat důsledky svého nákupního rozhodování? Nebo to sice dokáže, ale je líný to dělat? Obojí je zřejmě pravda, stejně jako smutný fakt, že řada z nás se občas upíše k nečemu, co vlastně ani nechce. Buď proto, že nedokáže odrazit nátlak a manipulaci prodejce, nebo proto, že má ostych si přiznat, že věci nerozumí a žádat srozumitelné vysvětlení.

---

"Pane Nováku, máme tady pro Vás jakožto dlouholetého klienta naší pojišťovny mimořádnou nabídku. Investiční životní pojištění. Vy jste o tom ještě neslyšel? Co je pojištění, to přece všichni víme, ne? No a toto je takové pojištění se spořením. Takové lepší spoření. Kdo by dneska nespořil na horší časy, že? To snad jenom nezodpovědný člověk. Což vy samozřejmě nejste, haha. Určitě na tom vyděláte! Že jde trh poslední dobou dolů? No to je pravda, ale to znamená, že teď už musí přece jít jen nahoru, ne? Takže mi jen tady podepište, že jsem vám vše vysvětlil, víc vás zdržovat nebudu. Přeci jen, čas jsou peníze, viďte, haha. Tak nashledanou."

---

Smyšlená konverzace pojišťovacího agenta a zákazníka, pro dnešní dobu a svět finančních služeb však, jak lze dohledat, vůbec ne ojedinělá. Je otázkou, co s tím vším dělat. Možnosti jsou v zásadě dvě. Uvěřit obchodníkům, že vzdělaný a informovaný zákazník je to, po čem oni touží, a nechat tedy péči o naše blaho jen na nich. Obrátit se na svého (provizně placeného?) finančního rádce. Nebo nechat působit poučky o tom, jak je každý svého štěstí (a tedy i neštěstí) strůjcem a jak neznalost (nejen zákona) neomlouvá... Anebo se přece jen - přes jistý ostych a skepsi z toho, že "opět něco regulujeme" a s vědomím toho, že každá ochrana spotřebitele musí také mít své meze - pokusit o vytvoření rozumných pravidel, které při dané úrovni naší finanční gramotnosti ohlídají ty největší excesy, které, jak víme, nakonec nebolí jen ty, kterých se původně bezprostředně dotýkají...

Autor: Jan Urbanec | čtvrtek 23.5.2013 12:15 | karma článku: 10.52 | přečteno: 706x

Další články blogera

Jan Urbanec

Česko bude uprchlíky přijímat

Česko možná uprchlíky přece jen začne brzy přijímat. Ty Evropany, kteří budou nuceni utéct před soustavným strachem o život svůj a svých rodin v těch zemích EU, které jim to základní lidské bezpečí zajistit nedokážou.

21.6.2017 v 0:35 | Karma článku: 32.42 | Přečteno: 1141 | Diskuse

Jan Urbanec

Reflexe Reflexu

Časopis Reflex ve svém nejnovějším vydání investoval celých 24 svých stran do "speciálu" o politické krizi. Na tomto prostoru se však bohužel opět zvládl věnovat jenom dvěma fenoménům - Zemanovi a Babišovi. Ostatní jako by nebyli.

18.5.2017 v 11:40 | Karma článku: 27.66 | Přečteno: 915 | Diskuse

Jan Urbanec

Proč si nevsadit na Michala Horáčka

Řádky níže nejsou vyjádřením přání, aby se pan Michal Horáček nestal příštím prezidentem Česka (a rovněž ne tím, aby jím zůstal prezident současný). Jsou jen vyjádřením názoru, proč budou šance MH uspět ve volbě zřejmě jen malé.

29.12.2016 v 13:37 | Karma článku: 30.31 | Přečteno: 1593 | Diskuse

Jan Urbanec

Šmejdi ve finančních službách (aneb proč potřebujeme chránit spotřebitele)?

Pro organizátory předváděcích akcí zaměřených na seniory se v češtině vžilo slovo „šmejdi“. To přiléhavě vyjadřuje povahu podnikání, o které v takovém případě jde. Proč se takovému byznysu tolik daří? A kde jinde se s ním setkáme?

25.5.2016 v 17:20 | Karma článku: 17.06 | Přečteno: 787 | Diskuse

Další články z rubriky Společnost

Alena Kulhavá

Ministerstvo zemědělství díky Jurečkovi a Bělobrádkovi ušetřilo okolo poloviny provozních

nákladů. Jak to udělali? Dalo by se to použít i na jiná ministerstva? Na čem ještě by mohl stát v příštím volebním období ušetřit? Jaké to přináší pro ženy i muže výzvy?

17.10.2017 v 20:06 | Karma článku: 0.00 | Přečteno: 39 |

Hatem Berrezouga

Otevřený dopis panu Okamurovi: O nadřazenosti, fašismu a Czexitu.

Vážený pane Okamuro, Víte, že jste četl z Vašich poznámek věty, které se nevyskytují v knize Základy Tauhídu, i když jste tvrdil, že z ní citujete? Dovolte mi, abych Vás citoval:

17.10.2017 v 18:04 | Karma článku: 14.25 | Přečteno: 763 |

Karel Trčálek

GEN o Mašínech, taky vás to tak vytočilo?

Tahleta Galerie elity národa není vůbec Galerií elity národa, což jen GEN o bratrech Mašínech potvrdil

17.10.2017 v 17:46 | Karma článku: 18.34 | Přečteno: 1163 | Diskuse

Tomáš Gayer

Předvolební pohledy 11. - O stravitelnosti

Klíčová slova tohoto kresleného předvolebního blogu: nechati, trochu, nakrájeti, býti, to, aby, Vám, stravitelný....

17.10.2017 v 16:40 | Karma článku: 13.87 | Přečteno: 183 | Diskuse

Jakub Zeman

Brekot Sparťanů je rajskou hudbou pro ostatní fanoušky

Sparta se dostává do problémů. V létě postavila mužstvo za půl miliardy a teď stále jen ztrácí a ztrácí. Její fanoušci a trenér propadli pocitu ukřivděnosti a celá republika se baví.

17.10.2017 v 16:26 | Karma článku: 24.45 | Přečteno: 643 | Diskuse
Počet článků 40 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1740

Rodilý Ostravák, toho času pražská naplavenina, celkově hrdý Čech. Už ne svobodný, a naštěstí ještě ne rozvedený. Obdivovatel mimořádných lidských výkonů, projevů dobrosrdečnosti a přírodních krás. Služebník státu.



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.